Petriskål-effekt med 2 hemliga "vapen"

Petriskål-effekt med 2 hemliga "vapen"

Resin och alkoholink: 2 hemliga vapen för petriskålseffekter


Petriskålkonst är en fascinerande typ av flytande konst som görs genom att droppa alkoholbläck i epoxiresin. Slutresultatet ser ut som ett magnifikt vetenskapligt experiment, med färgglada rankor, blobbar och krumelurer magiskt upphängda i det härdade resinet.

Om du någonsin har provat att göra petriskålkonst vet du att det kan vara lite oförutsägbart, så vi delar med oss av några tekniker som hjälper dig att få mer specifika resultat.

Om du någonsin har trott att det bara berodde på slumpmässig tur att uppnå de vackra petriskåleffekterna, är den här bloggen för dig!

 

Lilian gör 4 olika provbitar, varierar antalet lager och tidpunkten för bläcket, och jämför resultaten:

Prov A: Gjutning av ett lager - tillsätter bläck omedelbart
Prov B: Häll i dubbla lager - tillsätter bläck omedelbart
Prov C: Häll i ett lager - väntar 25 minuter innan du fyller på bläcket
Prov D: Häll i dubbla lager - väntar 25 minuter innan du fyller på bläcket

💡 Se om du kan gissa vilken metod som är Lillians favorit.



Är du redo att skapa din egen magiska petriskålkonst?
Nu sätter vi igång!
 

  Du behöver:

  • Resin epoxiharts
  • Alkohol ink i några färger som smälter fint ihop (Lillian använde teal och blue)
  • Ink sink 
  • En blandningskopp
  • En silikonform med en glänsande insida
  • Träspatlar och nitrilhandskar
  • Ett dammskydd för att skydda dina bitar medan de härdar

Förbered resinet

Använd handskar och förbered ditt resin genom att mäta lika stora volymer harts och härdare i en blandningskopp. Rör om väl i 3 minuter, skrapa sidorna och botten av blandningsbehållaren för att säkerställa att varje del är ordentligt blandad.



Låt hartset sitta i några minuter så att bubblorna kan stiga upp till ytan.




Använd en värmepistol (inte en gasolbrännare) för att bli av med luftbubblor.





Exempel A: Gjutning i ett lager - ingen väntetid

I det här provet fyller Lillian silikonformen och tillsätter alkohol ink dropparna omedelbart, medan hartset är som mest rinnigt.


Fyll först formen med harts, var noga med att lämna lite utrymme för bläcket. Droppa sedan i det blågröna alkohol ink och låt dem sprida sig.





Tillsätt sedan de blå bläckdropparna och låt dem spridas.


Bättra på alla områden som behöver det med mer blågrönt eller blått bläck.




Applicera sedan ett lager vitt ink sink och låt det sjunka.


 

Upprepa dessa steg genom att lägga till mer blågrönt och blått bläck och ytterligare ett lager vitt.





Bättra på områden som kan behöva det med mer blågröna och blå droppar, följt av vita.
Låt bläcket droppa, täck sedan över och låt härda.






RESULTAT:
Denna metod resulterar i ett trådigt mönster med en märkbar mängd vita prickar. Eftersom hartset har sin tunnaste konsistens direkt efter hällning, trycker det vita bläcket lätt igenom det blå och blågröna och träffar botten av formen med mycket lite motstånd.




Exempel B: Dubbelskiktshäll - ingen väntetid

I det här provet häller Lillian hartset i två separata lager och tillsätter alkohol ink omedelbart efter varje hällning.

 

Fyll först formen till hälften med harts.



Tillsätt sedan de blågröna och blå dropparna, så att de sprids efter varje tillsats.



Lägg sedan till ett lager vitt och låt det sjunka



Fyll sedan resten av formen med genomskinlig harts och lämna lite utrymme för bläcket.





Följ upp med blågröna och blå droppar, låt dem sprida sig, innan du lägger till ytterligare ett lager vitt. Täck över och låt härda.






RESULTAT:

Denna metod skapar ett manetliknande mönster. Den andra hartshällen avbryter bläcket när det sjunker till botten av formen, vilket ger strängarna mer av en vågeffekt, med mindre vita prickar.


 


Exempel C: Häll i ett lager - 25 minuters väntetid


För det tredje provet fyllde Lillian formen med harts, men väntade i 25 minuter innan hon doppade alkohol ink.


Fyll först formen med harts, var noga med att lämna lite utrymme för bläcket. Släpp sedan i det blågröna och blå alkohol ink och låt dem spridas.


 

Lägg sedan till ett lager vitt och låt det sjunka.





Följ upp med ytterligare ett lager blågrönt och blått, följt av vitt





Bättra på runt kanterna efter behov med blågrönt och blått, följt av det vita och låt bläcket sjunka. Täck över och låt härda.


 

Täck över och låt härda.





RESULTAT:
Denna metod skapar ett korallliknande mönster, med definierade grenar snarare än en sträng- eller maneteffekt. Eftersom hartset hade 25 minuter på sig att tjockna är det mycket svårare för bläcket att träffa botten, vilket resulterar i ett tydligare utseende och färre vita fläckar än de två tidigare metoderna.






Om du lägger till tillräckligt med vitt ink sink till metod C, kommer det att skapa dessa söta svamphuvuden!





Prov D: Dubbelskiktshäll - 25 minuters väntetid

 

För det här provet fyller Lillian formen till hälften och väntar 25 minuter innan hon tillsätter sitt bläck. Sedan fyller hon på resten och fyller på med mer bläck.

 

Fyll först formen halvvägs med harts och vänta i 25 minuter. Lägg sedan i ett lager blågrönt och blått bläck och låt det sprida sig.


 

Lägg sedan till ett lager vitt ink sink och låt bläcket falla.





Fyll formen med genomskinligt harts och låt bläcket sätta sig.





Lägg till ett andra lager blågrönt och blått bläck och låt det spridas. Följ upp med ett lager vitt ink sink och låt bläcket sjunka.






Om formen inte är helt full kan du lägga till lite mer harts, följt av en bläckbättring.





Virvla hartset med en omrörningspinne av plast. Eftersom hartset har tjocknat kommer bläcket inte att spridas lika långt, så virvling uppmuntrar till viss rörelse. Täck över och låt härda.





RESULTAT:
Manetmönstret i denna metod är mycket tydligt, med en tjockvågseffekt från den andra hartshällningen. Eftersom hartset hade suttit och tjocknat upp mötte bläcket mer motstånd när det färdades genom hartset. Detta gav dem en chans att smälta in i varandra så att det blir mycket mindre vitt bläck på botten av formen.





Där har du det! 4 olika utseenden för harts och alkohol ink petri konst.



Vilken är Lillians favoritmetod för petriskål?

Om du gissade "B" har du rätt! Beroende på vad projektet behöver är B Lillians vanliga metod.

Vilken är din favorit?

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.